تاریخ انتشار : یکشنبه 24 اردیبهشت 1402 - 21:44
24 بازدید

اختتامیه چهارمین جشنواره ملی کتاب سال سبک زندگی در مشهد

اختتامیه چهارمین جشنواره ملی کتاب سال سبک زندگی در مشهد

به گزارش ایلنا از مشهد، دبیر چهارمین جشنواره ملی کتاب سال سبک زندگی در جمع خبرنگاران، گفت: دبیرخانه این جشنواره با هدف ظرفیت شناسی و جریان یابی شناسایی فعالان عرصه سبک زندگی و معرفی کتاب های برگزیده پس از طی مقدمات و فرایند ارزیابی آماده برگزاری اختتامیه جشنواره ملی کتاب سال سبک زندگی است.

حجت الاسلام علی رحمانی ادامه داد: اختتامیه چهارمین جشنواره، ۲۸ اردیبهشت ماه در سالن اجتماعات دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار و در این مراسم از ۱۲ برگزیده در ۶ محور تقدیر خواهد شد.

وی با بیان اینکه اغلب آثار مربوط به حوزه سبک زندگی در دهه آغازین سال ۹۰ برگرفته از فرهنگ غرب بود و هیچ تناسبی با فرهنگ ایرانی اسلامی و مسائل جامعه نداشته است، افزود: در همین راستا در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی پروژه ای در  قالب جشنواره کتاب سال سبک زندگی به تصویب رسید که به دنبال شناسایی و معرفی تفکر سازگار با فرهنگ ملی و دینی جامعه ما باشد.

دبیر چهارمین جشنواره ملی کتاب سال سبک زندگی افزود: تعداد ۴۰۰ اثر سازگار با محورهای نه گانه جشنواره کتاب سال دریافت شد که در نهایت ۳۲۴ اثر توسط دبیرخانه تایید و در ارزیابی مقدماتی ۹۲ اثر واجد شرایط برای ورود به چرخه ارزیابی تفصیلی شد که در این مرحله ۳۴ متخصص با دبیرخانه همکاری کردند که خروجی ارزیابی این مرحله ۲۴ عنوان کتاب سازگار با ۶ محور شد و در آخرین مرحله۶ متخصص، ۱۲ اثر را برگزیده اعلام کردند که در روز اختتامیه معرفی خواهند شد.

رحمانی گفت: تاکنون ۲ نمایشگاه از آثار دریافت شده در زمان های متاسب دائر شده و با دریافت کتاب‌های مربوط به سه دوره پیشین و این دوره همزمان با اختتامیه نمایشگاه دیگری از آثار ۴ دوره برپا کنیم.

وی ابراز کرد: با توجه به فقدان و خلا حوزه سبک زندگی ایرانی اسلامی، دبیرخانه تلاش دارد از طریق ارتباط با مراکز دانشگاهی، حوزوی و … میزگردهای تخصصی و ترویجی برگزار کند که در این راستا مراکز علمی بزرگی در سطح کشور از جمله دانشگاه فردوسی و مرکز مدیریت حوزه علمیه قم‌ همکاری کردند.

دبیر چهارمین جشنواره ملی کتاب سال سبک زندگی بیان کرد: در حوزه سبک زندگی پیش بینی می‌شد آثار دچار افت و خیزهای زیادی باشد از اینرو در ۹ محوری که پیش بینی شده ، تنها در ۶ محور آثار پذیرفته شد البته در برخی از محورها آثار برتر نداشتیم.

وی افزود: عمده آثاری که بر اساس سبک زندگی اسلامی نوشته شده در آن آثار ضعف منبع وجود دارد لذا نویسندگان باید دقت بیشتری داشته باشند تا نقطه عطفی برای تولید ادبیات فاخرتر و شایسته تری باشد.

رحمانی گفت: برای برگزاری این جشنواره نشست ها و میزگردهای تخصصی زیادی برگزار شده.  با توجه به اختلاف مفهوم سبک زندگی، میزگردی با عنوان مفهوم سبک زندگی برگزار شد و در کنار آن دو کرسی ترویجی سبک زندگی و ۸ نشست تخصصی با مشارکت نهادهای علمی برگزار شد که مرتبط با محورهای نه گانه جشنواره بود.

دبیر چهارمین جشنواره کتاب سال زندگی بیان کرد: ارتباط شبکه‌ای و تعاملی بین برگزیدگان دوره‌ها برقرار و پروژه‌هایی در این حوزه به آنها واگذار می‌شود و اساتید مختلفی که درس سبک زندگی دارند به آنها برای پذیرش حوزه های پژوهشی معرفی می شوند.

وی در پایان یادآور شد: در روز اختتامیه از سخنان حجت الاسلام واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی و نماینده رهبر معظم انقلاب در اتحادیه انجمن های دانشجویان اروپا و عضو عالی شورای انقلاب فرهنگی، حجت الاسلام حمید پارسانیا عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و حجت الاسلام مهدی علیزاده رئیس قطب اخلاق، خانواده و سبک زندگی بهره مند می‌شویم.

انتهای پیام/منبع:ایلنا