تاریخ انتشار : چهارشنبه 10 اسفند 1401 - 20:16
169 بازدید
کد خبر : 208629

تعداد آثار مفرغی استان در فهرست آثار ملی به ۱۴ اثر رسید

تعداد آثار مفرغی استان در فهرست آثار ملی به ۱۴ اثر رسید

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت : با ثبت ۱۰ اثر مفرغی، تعداد آثار مفرغی این استان در فهرست آثار ملی به ۱۴ اثر رسید. عطا حسن پور در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه مفرغ‌کاری لرستان وسیله‌ای برای انتقال هنر و سنن اجدادی، انتقال مفاهیم و موضوعات مشترک مذهبی و بیان قانونمندی‌هایی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت : با ثبت ۱۰ اثر مفرغی، تعداد آثار مفرغی این استان در فهرست آثار ملی به ۱۴ اثر رسید.

تعداد آثار مفرغی استان در فهرست آثار ملی به ۱۴ اثر رسید

عطا حسن پور در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه مفرغ‌کاری لرستان وسیله‌ای برای انتقال هنر و سنن اجدادی، انتقال مفاهیم و موضوعات مشترک مذهبی و بیان قانونمندی‌هایی بوده است ، اظهار داشت :مفرغ‌های کشف شده در استان گواه قدمت و تاریخ چند هزار ساله سکونت بشر در این منطقه و همچنین چیره دستی، هنر و ذوق سرشار سازندگان آنهاست و همه اقوام سوارکار، جنگاور و کشاورز دنیای قدیم را در بر می‌گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان با بیان اینکه معرفی و حفاظت از این آثار ماندگار تاریخی لرستان در اولویت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان به شمار می‌رود، افزود: در همین راستا با پیگیری‌های صورت گرفته ۱۰ اثر مفرغی استان اواخر بهمن ماه امسال در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

حسن‌پور، بیان کرد: این آثار شامل تبرزین مفرغی با نقش انسان، تبرزین مفرغی با نقش شیر، چاغو تیزکن با نقش بز کوهی، خنجر مفرغی، دسته چاغو تیزکن با نقش سر اسب، دسته چاغو تیزکن با نقش سر شیر، سر کلنگ مفرغی، سرعلم مفرغی، قوری لوله‌دار مفرغی و لیوان مفرغی هستند.

وی با اشاره به اینکه این آثار ثبت شده در حال حاضر در موزه قلعه فلک الافلاک خرم آباد در معرض نمایش هستند، تصریح کرد: با ثبت این ۱۰ اثر مفرغی، تعداد آثار مفرغی لرستان در فهرست آثار ملی به ۱۴ اثر رسید.

 

منبع: ایلنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.