تاریخ انتشار : دوشنبه 22 خرداد 1402 - 2:06
124 بازدید
کد خبر : 208758

هشدار مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد به شیوع تب کریمه – کنگو

هشدار مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد به شیوع تب کریمه – کنگو

“سیدمختار رجائی فر” در گفت و گو با ایلنا از یاسوج با تشریح مشخصات این بیماری خطرناک، اظهار داشت: راه اصلی تب خونریزی دهنده کریمه – کنگو از طریق کَنه است و حیوانات اهلی بیمار علامت مشخصی ندارند و می‌توانند ناقل باشند. وی با بیان اینکه عفونت در انسان پس از گزش کَنه و یا

هشدار مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد به شیوع تب کریمه - کنگو

“سیدمختار رجائی فر” در گفت و گو با ایلنا از یاسوج با تشریح مشخصات این بیماری خطرناک، اظهار داشت: راه اصلی تب خونریزی دهنده کریمه – کنگو از طریق کَنه است و حیوانات اهلی بیمار علامت مشخصی ندارند و می‌توانند ناقل باشند.

وی با بیان اینکه عفونت در انسان پس از گزش کَنه و یا له کردن آن روی پوست، تماس با پوست و لاشه حیوان ، خون و ترشحات حیوان آلوده و تماس با خون و بافت‌های بیمار مبتلا و حتی بصورت تنفسی ایجاد می شود، افزود: بدلیل انتشار ویروس از طریق خون و بافت بیماران، افراد در تماس با آنان به خصوص سلاخان، قصابان، کارکنان شاغل در جگرکی ها، کارکنان بهداشتی درمانی و بیمارستان ها در معرض خطر ابتلا هستند.

مدیرکل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: بیماری باشروع ناگهانی تب همراه با درد عضلانی و سپس تظاهرات خونریزی دهنده همراه با سابقه گزش کَنه یا له کردن با دست، تماس مستقیم با دام و یا بافت های حیوانات آلوده مشاهده می شود.

رجائی فر افزود: همزمان با شروع فصل گرما، زاد و ولد و فعالیت کَنه‌ها افزایش می‌یابد و از سویی تب کریمه کنگو بیماری ویروسی مشترک بین حیوان و انسان است که از طریق تماس با ترشحات بدن، خون و گوشت دامی و یا با تماس مستقیم با کَنه منتقل می‌شود.

وی تهوع، سردرد، دل درد و خون ریزی زیرپوستی را از علائم تب کریمه کنگو عنوان و یادآورشد: از مردم استان کهگیلویه و بویراحمد می خواهیم برای پیشگیری از ابتلاء به این بیماری گوشت قرمز مورد نیاز خود را از مراکز تحت نظارت و مورد تأیید سازمان دامپزشکی خریداری کنند.

این مسئول دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد، یکی از بهترین راهکار‌ها برای پیشگیری از انتقال بیماری تب کریمه کنگو به انسان را نگهداری لاشه دام پس از کشتارحداقل به مدت ۲۴ ساعت در دمای صفر تا چهاردرجه سانتیگراد دانست و افزود: این چرخه در کشتارگاه‌های تحت نظر دامپزشکی بخوبی رعایت می‌شود، بنابراین مردم هنگام خرید لاشه‌های گوشت به مُهر و برچسب‌های مندرج بر روی آن توجه کنند.

رجائی فر گفت: گوشت را از قصابی های معتبر خرید کنید زیرا این قصابی ها گوشت را از کشتارگاهی فراهم می کنند که دارای فرایند پیش سرد است.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.